Hoe word je een inspirerende docent?

docent

Het onderwijsniveau in Nederland is erg hoog, dit werd maar eens bevestigd in het onderzoek van het OECD. Een groot deel is te danken aan de docenten die in ons land lesgeven. Zij zorgen dat scholieren en studenten goed presteren en alles uit zichzelf halen. Jij kunt een van die docenten worden, of je bent het al. Wil je dat jouw leerlingen zoveel mogelijk kennis opdoen? Dan is het om te beginnen belangrijk dat je met je tijd meegaat om zo een moderne docent te zijn. Maar je kunt meer doen om een inspiratiebron te zijn voor ze. Hieronder vind je vier aandachtspunten die je als (aankomende) docent toe kunt passen.

1. Durf duidelijk te zijn

De meeste inspirerende docenten hebben een uitgesproken en eigen stijl van lesgeven. Zij geven duidelijkheid over wat ze met hun lessen willen en wat ze van de leerlingen verwachten. Als leerlingen weten waar ze aan toe zijn met een docent dan komt dat de concentratie en motivatie ten goede.

2. Spreek met passie

Het lijkt zo logisch maar het werkt echt. Docenten die met passie over hun vakgebied spreken, weten concrete interesse bij hun leerlingen op te wekken. Ga het bij jezelf maar eens na: welke docent uit je eigen onderwijstijd is je positief bijgebleven? Dat is vaak die ene die enthousiast en met liefde over de lesstof sprak. Dit uitgangspunt is bijvoorbeeld bij de colleges van de Universiteit van Nederland van groot belang.

3. Praat met elkaar

Een open dialoog over je vakgebied werkt altijd. Het zorgt dat leerlingen gaan nadenken over de stof en van elkaar leren. Weten dat iets fout is, helpt een leerling niet in zijn ontwikkeling. Weten waarom iets fout is juist wel. Leg je leerlingen dit dan ook duidelijk uit en praat hier gezamenlijk in de klas over.

4. Moedig je leerlingen aan

Moedig leerlingen aan om zelf initiatief te nemen, nieuwe inzichten te vererven en kritisch te zijn in alles wat ze leren. Leg de lat gerust  hoog, maar zorg daarbij altijd dat je leerlingen het gevoel geeft dat zij trots kunnen zijn op zichzelf. Geef ze uitdagende opdrachten die hun leervermogen en creativiteit prikkelen.

Het belangrijkste? Blijf vooral jezelf en ontwikkel gaandeweg je eigen stijl, dan ben je als docent geloofwaardig. Inspiratie kun je ook opdoen uit boeken. Zo schreef Edith Roefs al eens een boek over ‘Inspirerende Docenten’. Daarvoor deed ze 3 jaar onderzoek naar docenten in het hoger beroepsonderwijs.